torsdag 18 april 2013

Funkis love.....


Det är snart läge att börja riva stommarna i köket nu och det går inte många timmar per dygn då jag inte tänker på slutresultatet av vårt kök.
Jag hoppas verkligen att vi får till slutresultatet så pass bra att det andas orginal och känns någorlunda tidstypiskt. Ibland blir jag nervös och grottar in mig onödigt mycket i de mest fåniga små besluten...
Men så har jag varit i tidigare renoveringar också så det är bara att bita ihop och försöka att slappna av.
Modet kanske har svajat lite ibland p g a att den gamla parketten förmodligen inte går att rädda. Jag har redan deppat ihop och tagit ut besvikelsen i förskott. Vi håller fortfarande på att kolla upp lite olika möjligheter och varianter ( men mer om det senare ).

Hittade detta fantastiska funkiskök på nätet. En bostad till försäljning genom mäklarfirman Bjurfors.
Älskar att det är så många luckor i olika storlekar - lägg märke till den rundade och den pyttelilla luckan högst upp!!, REDA kryddhyllan, bänkskivan i sten, kaklet med mörkare fog och färgen på luckorna.
Någon eller några lyckliga köpare kommer snart att bo in sig här. Jag hoppas verkligen att det är köpare med bra smak som inte renoverar sönder denna pärla.

Jag önskar mig samma känsla när jag står i vårt " ny-gamla " kök om några månader som jag får när jag ser detta, pirrande lycka och hjärtklappning.



Bilder från Bjurfors

Tills nästa inlägg - njut av våren, snart är det sommar! ; )
/ L

6 kommentarer:

Unknown sa...


Nu är vinnaren av veckans blogg utsedd, in och kika om det var du och var gärna med igen:
http://emssan.blogspot.se/2013/04/vinnaren-av-veckans-blogg-tavla-om_20.html

Anonym sa...

Super fint kök, vi har själva köpt ett orört hus från 1936 som vi vill sätta in ett tidstypiskt kök i. Just nu letar vi finsnickare för att ev platsbygga och detta ser platsbyggt ut. Står det i annonsen på Bjurfors vilka som har tillverkat köket?

Gillar din blogg/Susanne

Funkisbloggen och www.inredum.se - inredning på nätet... sa...

Hej Susanne!
Vad kul att du gillar min blogg! ; )
Och vad spännande med " nytt " hus. Har tyvärr inte sett vilka som har tillverkat köket ( jag kan tänka mig att det är original men uppfräschat med tanke på den runda luckan mm ). Vet dock att Byggfabriken platsbygger tidstypiska kök. Till vårt funkiskök tar vi IKEA stommar och köper nyproducerade funkis/retroluckor från Järfälla Kök och lackering AB. Sen kommer vi förmodligen måla in stommarna och skarvarna för att det skall se platsbyggt ut.
Vad har ni för planer när det gäller bänkskivor? Vi ville helst ha sten men inser att vi inte har råd med detta då vi skall göra så otroligt mycket i denna renovering... Nu står vi lite med ena foten på betong på 2 av 3 skivor och rostfritt på diskbänksidan.

häng gärna med framöver här på bloggen, vore kul att bolla idéer! : )
Mvh
L

Anonym sa...

Hej, vi har tittat på Byggfabriken, landar på ca 400 000 exkl bänskiva och vitvaror.
Kvänum 350 000 inkl bänkskiva och vitvaror. Falerum kök har gett oss en offert på platsbyggt på 165 000 exkl bänskiva, montering och vitvaror... Det är en djungel!

Vi älskar Carrara på bänskiva och kommer att ha det även i detta kök. Rostfritt med alla vinklar och vrår i köket skulle bli dyrare än en Carrara skiva. I vårt gamla kök hade vi rostfritt runt häll samt diskho och sen tre bänkar i cararra, det blev en mycket ekonomisk lösning. Det är håltagningarna som kostar i en stenskiva!

Här är vårt hus, mycket har hänt sedan inflytt för ett år sedan

http://www.ravjagarn.se/blogg/2012/01/borgerlig-funkis-pa-martinvagen-2/

Funkisbloggen och www.inredum.se - inredning på nätet... sa...

Oj vilka summor!! Då känns det som att vi inte ens kunnat köpa platsbyggt ändå.

Intressant med Carrara... Men det är ganska poröst va? det är väl betong också visserligen... har ni upplevt det som ett problem? Gissar att det inte har det då ni haft det tidigare och tänker ta det igen : ) men måste ändå fråga.

Kul med länken, dock kunde jag bara se bilden från serveringsgången. Vore kul att se mer.

Håller med om att det är en enda djungel att göra alla val till ett kök... blir helt matt även om det är kul också.

/ L

Anonym sa...

I köket idag har vi carrara bänk och stänskydd som har suttit på plats i 75 år. Otroligt vackert fortfarande och med vacker patina. Visst är det en av de mer porösa stensorterna men alla material slits på sitt sätt med tiden. Vi har aldrig upplevt något problem. Alla golv på NK är av Carrara alternativt kolmårdsmarmor, det har legat där i en evinerlig tid och är fortfarande lika vackert.
Carrara är ju det som är mest tidstypiskt också för ett 30 tals hus. Virrvarr som vissa lägger i sina kök kom först på 50 talet så det vill vi hålla oss undan.

Jag rekomenderar Carrara starkt, men alla har sin smak!
Vårt hus finns med på en massa bilder i Den vita boken om Södra Ängby. Bilderna på nätet verkar ha försvunnit. Har du boken kan du titta i bildindexet på Martinvägen.

Lycka till med köksplanerna.

/S