onsdag 2 januari 2013

Nytt år, nya tag!

Ja, det var de hele.... både jul och nyår är över på ett nafs!
Nyårsafton 2012 spenderade vi hemma med en lång och god middag tillsammans med två goda vänner.
Hela 5 rätter ( 6 totalt om man räknar ost bomben sent på natten ) fördelade på 7-8 timmar totalt fick vi i oss (!).
Hyfat små portioner ( förutom soppan, den var såååå god! ) under lång tid gjorde att det kändes helt ok faktiskt : )


Vår nyårsmeny bestod av:

Förrätt nr 1: Grillade havskräftor och vitt vin.
Förrätt nr 2: Hummersoppa ( hemlagat från scratch! ), hembakad baguette och Champagne.
Varmrätt: Helstekt oxfilé med krämig potatisgratäng a la Per Morberg och egengjord rödvinsås. Till det ett mycket smaskigt rödvin som jag tyvärr har tappat namnet på i skrivandets stund.
Efterrätt nr 1: Hemlagad jordgubbssorbet med lite jordgubbsbubbel hällt över. Garnerat med jordgubbe så klart! : )

PAUSE: Ring klocka ring!! på tv samt ut och titta på fyrverkerier, skåla, prata med glada nära och kära över telefon runt om i landet som vrålar GOTT NYTT ÅÅÅÅR!! : ) och självklart skåla med champagne.

Efterrätt nr 2: Creme brulé med passionsfrukt och jordgubbar. Till det kaffe, té och avec.

Och sist men inte minst en " ost bomb " och små kex till.
Ost bomben består av Philadelphia ost, creme fraiche, hackad rödlök och garnerad med ett lager av svart ishavsrom.

Favoriterna var helt klart hummersoppan och jordgubbssorbeten!

GOTT NYTT ÅÅÅÅR!!!

Har ni sagt några nyårslöften för i år?
Själv tänkte jag att jag gör en klassiker. Med tanke på all mat man har unnat sig så blir det till att hoppa upp på crosstrainern 20-30 min om dagen! Start - nu på måndag den 7 januari då jag börjar jobba igen, tillbaka till vardagen och allvaret! : )

Tack alla ni som följer min blogg! Hoppas att ni har haft en bra jul och ett bra nyår och att ni hänger med mig minst ett år till!  : )

Kram! / L



2 kommentarer:

Angelica Little Corner of Crafts sa...

Äta bör man annars...!
Gott med en massa smaskigheter!
Själv åt jag mcDonaldsburgare i min ensamhet. Skickade sambo med barn på fest/middag medan jag satt henne och var rak i ryggen efter vurpan i pulkabacken.. Höhö!!
God fortsättning på nya året nu!! Kram!

Linnie ( www.inredum.se ) & Funkisbloggen sa...

Tack detsamma Angelica!
Stackare, vad trist att sitta helt själv på nyårsafton... hoppas att du mår bättre nu? Skall bli spännande att se vad detta år har att erbjuda.
Kram!