torsdag 6 december 2012

Hej mitt vinterland!

Stockholm fick sig en riktig käftsmäll igår av Herr vinter.
SMHI utfärdade en klass 2 varning som man tyckte var lite spännande i början och insåg inte riktigt hur kraftigt det skulle bli.

Vi bor nära en pendeltågsstation i södra Stockholm så jag brukar för det mesta åka tåg till jobbet men igår insåg jag så fort rullgardinen åkte upp att SL inte skulle prestera, bil kändes som det ända aktuella alternativet. ( Tack ändå SL för er app som visar realtidsinformation och med det alla störningar och varningar. ) Tåg stod stilla och hade kraftiga förseningar på 45 min till 1 tim, som senare visade sig bli flera timmar på sina håll.
Alla bussar i Stockholm ställdes in då de gled ur kurs och blev ståendes med varningsblinkers på. Lastbilar och långtradare likaså.

Det tog mig en redig stund att skotta fram bilen. När jag sedan äntligen var i väg såg jag precis ingenting och vindrutetorkarna for i "warpspeed" över rutan utan tillfredsställande resultat.
Trafiken gled fram i 10-20 km/h och bilar gled åt höger och vänster. Helt galet!!
Hade inte kommit särskilt långt då jag bestämde mig för att ge upp och vända hemåt igen.
Är glad att jag har den turen att jag kan jobba hemma när nöden kräver.

Jag hade sällskap av mannen som också jobbade hemma med lite pappersarbete.
Vi stannade inne i värmen hela dagen och från rätt sida av fönsterglaset så gick det från traumatiskt till mysigt! Kaminen används flitigt.

Såhär ser det numera ut hos oss efter snöyran! Mer än en halvmeter snö på altanen, isiga fönster och igensnöade trappor och ytterdörr. På kvällen när det lugnat ner sig en aning var det bara att gräva sig ut och börja snöröja!
Men man ska inte klaga - jag har hundra gånger hellre detta än slaskig vinter. Hoppas att det ligger kvar över jul!



Hur var gårdagen för er? Kämpigt värre eller hemma mys?

/ L


Inga kommentarer: