måndag 4 juni 2012

Retrokonst - Tapet & Poster

Älskar tapeter! Men det är ju så svårt att välja....

Vill man ha det diskret på väggarna så att man inte tröttnar?
Eller vill man har en helt galen tapet som piggar upp?

Vi har ju som bekant några rum kvar i huset att renovera och man har ju en hel del tankar om vad som skall pryda väggarna där.

En klar favorit jag länge har haft för gästrummet är Dandelion Clocks från Sanderson. Det blir dock en fondvägg då rummet är så passa litet.
Lutar nog mest åt den första i den lite blå - senapsgula färgen eller " Chaffinch " som färgmönstret heter hos Sanderson.

Dandelion Clocks i färgen Chaffinch & färgen Gold / Mauve från Sanderson

Sen har vi hallen... vi har en stor öppen hall som kommer att blir ännu mer öppnare och större om ett år när vi gör hela entréplanet med hall, kök och vardagsrum i öppen planlösning.
För att man verkligen skall känna att man är i hallen och för att göra lite " rum i rummet " så önskar jag mig en lite mer... hysterisk tapet.
Det är ändå inte mycket väggyta alls i hallen, mest dörrar, trappa och fönster.
Här har jag länge sett framför mig tapeten Eldblomma ritad av Josef Frank.
Ja, jag vet, den är ju hyfsat vanlig nu i våra svenska hem... kanske börjar folk tröttna nu? men inte jag. Jag gillar den fortfarande och den är ju hysterisk om något.

Eldblomma av Josef Frank 1947, bild från Svenskt tenn

Ett alternativ som jag nyligen hittade är denna, tapeten " Hold tight " från Brittiska Minimoderns. Det är gamla engelska buss biljetter : )

Hold tight - Lichen , Mustard och Orange. Bilder eget collage av bilder från Minimoderns.com



Om man inte vill satsa på en hysterisk tapet men ändå få in lite uppiggande färg och lekfullhet så finns det ju en uppsjö av fantastiska posters. Här är ett axplock av " snygghet " från Jan Skácelík ( Handz ) via Etsy.com.

Då var det dags att välja igen då.... inte lätt.... jobbigt att ta beslut ibland! Vill ha alla!!

Bild: eget collage av bilder från Jan Skácelik Handz via Etsy.com
Sist men inte minst....

Travel poster Stockholm från 1937 från Allposters
......passande årtal dessutom då vårt hus byggdes 1937.

Tack för i dá slut för i dá!

6 kommentarer:

Wilson sa...

Färg och mönster! Helt underbart och sprider både värme och glädje. Jag röstar för Frank tapeten istället för postersen ändå. Den är så himla fin och skulle verkligen vara välkomnande i hallen!! :)

Linnie sa...

: ) ja, det känns som ett vinnande koncept. Om jag bara kan övertala karln... han är inte helt övertygad nämligen.
Postrarna tänkte jag nog ändå inte ha i hallen. Kanske någon eller några någon annanstans?

Allt om tapeter sa...

Älskar retro, riktigt cool stil!

Anonym sa...

Tjusiga allihopa! Gillar särskilt om Frank-tapeten!

mvh staket-Carolin

Funkisbloggen och www.inredum.se - inredning på nätet... sa...

Tack! Vad kul det är att få kommentarer! ja, nog känns det som att det blir "Frankan" om jag får bestämma. Ska jobba på det! ; )

Linda sa...

Jag har haft eldblomman i två kök nu, den har liksom fått flytta med och jag älskar den fortfarande! Ta den! Lycka till:)